KONTAKT

 

Telefon:

E-mail:janjacekpoltorak@wp.pl

Strona www:janeklechicki.jimdo.com

 

Jolanta Skubniewska

 

data urodzenia: 10.05.1912 Warszawa

data śmierci: 3.04.2004 Warszawa

 

aktorka,reżyser;

 

Właściwie Jolanta Alina Skubniewska - Martens, Alina Rada,Alina Rada-Skubniewska.

W 1934 ukończyła wydz. sztuki aktorskiej warsz. PIST-u i na sez. 1934/35 została zaanga- żowana przez I. Galla do T. Kameralnego w Częstochowie, gdzie 15 IX 34 zadebiu- towała rolą młodej dziewczyny w sztuce Sygnały Szelburg-Zarembiny. W sez. 1935/36, wraz z Gallem, wróciła do Warszawy, do założonego przez niego zespołu Stoł ecznego T. Powszechnego. Zagrała tam m.in. Alinę (Balladyna Słowackiego). Potem wystę- powała w warsz. T. Kameralnym, grając na zmianę z J. Andrzejewską Katarzynę (Matura Fodora). W l. 1937-39 była aktorką T. Miejskich w Łodzi i grała m.in. Marię (Wieczór Trzech Króli Shakespeare’a), Bertę (Świerszcz za kominem wg Dickensa), Nike Napoleonidów (Noc listopadowa Wyspiańskiego). W czasie okupacji niem. działała w ruchu oporu, organizowała zbiórkę i wysyłała paczki więźniom obozów niem., w 1943-44 grała w jawnych t. warsz.: Rozmaitości „Jar”, „Maska”, „Fig aro” i Ko - media. Po wojnie występowała w Poznaniu, gdzie w l. 1945-47 na scenach T. Polskiego i T. Nowego zagrała swe najlepsze role, takie jak m.in.: Fruzia (Damy i huzary Fredry), Hanka (Moralność pani Dulskiej Zapolskiej), Rega Greyer (Pensjonat we dworze Kiedrzyńskiego), Maria Magdalena (Judasz z Kariothu Rostworowskiego), Jenny Lawrens (Szesnastolatka Stuartów), Anita (Kokosowy interes Gozdawy i Stępnia). Tę ostatnią, na pocz. sez. 1947/48, grała też (we własnej reż.) w T. Muzycznym im. Żołnierza Polskiego w Lublinie, potem występowała w „Studio” T. MO w Warszawie, a w czerwcu 1948 w programie Gdybym miał milion w T. Wróbelek Warszawski. Od sierpnia 1948 była w zespole T. Miejskiego w Świdnicy i w sez. 1948/49 odnosiła tam sukcesy jako Ksantypa (Obrona Ksantypy Mortina), Candida (Candida Shawa), Antosia (Chory z urojenia Molière’a), Helena (Lekkomyślna siostra Perzyńskiego) i Ochotnicka (Klub kawa- lerów Bałuckiego). W sez. 1949/50 wystę- powała w warsz. T. Młodych, w l. 1950-52 w T. im. Bogusławskiego w Kaliszu w roli Zofi i Parmen (Grzech Żeromskiego), w 1952 w T. Dolnośląskim w Jeleniej Górze, w sez. 1953/54 w T. Ziemi Rzeszowskiej w Rzeszowie jako Podstolina (Fircyk w zalotach Za- błockiego) i Marianna (Zabawne zdarzenie Goldoniego), od lipca 1954 i w sez. 1954/55 w T. im. Osterwy w Lublinie w roli Klary (Dom na twardej Korcellego) i ponownie Candidy. Latem 1955 w warsz. T. Ludowym zagrała Rukienie (Pieją koguty Bałtuszisa), w sez. 1955/56 była w zespole T. Rozmaitości we Wrocławiu. W tymże sez., 12 V 56 wy- stąpiła w Mątwie Witkiewicza, inaug. działalność T. Cricot 2 T. Kantora w Krakowie. W 1957 zdała egzamin reżyserski i rozpo- częła współpracę z różnymi t., np. w tymże roku w T. Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze przygotowała prem. Radcy pana radcy Bałuckiego oraz Kowal, pieniądze i gwiazdy Szaniawskiego, w 1958 w T. im. Jaracza w Olsztynie Człowiek za burtą Cwojdzińskiego i Zwykły człowiek Leonowa w T. Powszechnym Woj. Gdańskiego w Sopocie, w 1959 w T. Popularnym w Grudziądzu Powrót posła Niemcewicza. W l. 1961-63 była zaangażowana we wrocł. T. Rozmaitości, gdzie zagrała Panią Kapulet (Romeo i Julia Shakespeare’a) i Gretę Ren (Skandal w Hellbergu Broszkiewicza), nast. zajęła się głównie reżyserią, m.in. w T. Nowym w Zabrzu (Wesołe kumoszki z Windsoru Shakespeare’a, 1963), w T. Dolno- śląskich w Jeleniej Górze i Wałbrzychu (Ania z Zielonego Wzgórza wg Montgomery, Szpieg matrymonialny Domańskiego, 1964), w T. Polskim w Bydgoszczy (Obrona genów Cwojdzińskiego, Przyjaciel wesołego diabła wg Makuszyńskiego, Ktoś nowy Domańskiego, sez. 1964/65), w T. im. Bogusławskiego w Kaliszu (Niezwykła przygoda Odrowąża, Żabusia Zapolskiej, sez. 1969/70). W 1979 brała udział w spektaklu Stołecznej Estrady pt. Nasza patetyczna (jako Kamelakowa). Przygotowała wiele okolicznościowych montaży słowno-muzycznych. Pełniła funkcję sekretarza Związku Zaw. Pracowników Kultury i Sztuki, na emeryturze działała społecznie w sekcji artystów-seniorów ZASP-u.

 

 Źródło: Almanach Sceny Polskiej 2003/204

 

 

Note: Please fill out the fields marked with an asterisk.